Näytetään tekstit, joissa on tunniste tyttöhame. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tyttöhame. Näytä kaikki tekstit

maanantai 9. toukokuuta 2016

Ruoditaan varusteluetteloa


Nyt kun camino on takana, on hyvä vilkaista millaisin varustein olin lähtevinäni, lähdin ja palasin. Mitä tarvitsin ja mitä en. Teen sen nyt,  kun vielä oikeasti muistan mitä  minulla oli mukana ja mikä oli turhaa. 

Merkitsen tähän ennen lähtöäni tekemääni luetteloon yliviivalla ne, joita en sitten loppujen lopuksi ottanutkaan mukaan. Kommentoin muutenkin tarpeellisuutta, määriä yms.


Camino-varustelista 2016


Kävelyvaatteet

  • pitkä- ja suoralahkeiset kävelyhousut
  • caprimittaiset juoksutrikoot
  • merinovillainen pitkähihainen paita 
  • ohut pitkähihainen kävelypaita
  • Macabi Skirt (oli niin vähän hamekelejä, että käytin vain tyttöhametta)
  • lyhyt tyttöhame
  • 2 ohutta t-paitaa (teknistä kangasta nekin) (otin vain yhden)
  • 3 settiä alusvaatteita
  • 3 kävelysukat, joista yhdet on merinovillaiset (otin kahdet, tekokuituisia en käyttänyt ollenkaan)
  • SealSkinz-sukat (vettäpitävät) (kenkäni pitivät vettä, lähetin sukat kotiin)
  • ohuet pitkät välihousut 
  • vedenpitävä vaellustakki
  • sadehousut
  • SealSkinz-hanskat (vettäpitävät)
  • säärystimet OLISI KANNATTANUT OTTAA!!
  • ohuet hanskat
  • HAD-kauluri (ei tullut käytettyä)
  • hattu/pipo (hatun lähetin pois, aurinkoisemmalla säällä olisi ollut tarpeen)

Kantamiseen

  • 50+10 litrainen naistenmallinen Deuter-rinkka
  • pieni kevytreppu (iltakäyttöön ja lentomatkojen käsimatkatavaroita varten)

Jalkineet ja muuta

  • Meindl-vaelluskengät
  • Fivefingersit
  • Crocsit (vähän turhat, johtuen hostellimajoituksista ja Fivefingerseistä)
  • kävelysauvat (menivät hajalle, jatkoin 500 km ilman)
  • istuinalusta (melkein turha, oli niin märkää, ettei ulkona tullut istuttua)

Siviilivaatteet

  • väljät pellavahousut joustavalla trikoovyötäröllä (hajosivat, heitin roskiin)
  • pitkähihainen trikoopaita yöpaitana (käytin myös iltaisin vaihtelevasti pyykkitilanteesta riippuen)
  • rimpsuinen pitkä paita iltakäyttöön
  • toinen siviilipaita (jäi vähän vahingossa mukaan, yksi olisi riittänyt)
  • fleecehuppari (vetoketjullinen, huputon olisi ollut käytännöllisempi)
  • uimapuku (eipä ollut uimakelejä/paikkoja, vaikkei vedestä puutetta ollutkaan)
  • pitkät trikoot ilta- ja yökäyttöön (tosi hyvät ja tarpeelliset)
  • 2 sukat, ohuet ja paksummat (oli lopulta kolmet, yhdet liikaa)
  • suurikokoinen huivi IHAN PARAS!
  • villasäärystimet (viime tipassa valmistuneet, ehdottoman hyvät)

Hygienia- ja lääkevarasto

  • pala Oliva-saippuaa kolmeen osaa sahattuna (hiuksille, iholle ja vaatteille) (kolmasosa saippuasta riitti)
  • hammasharja ja -tahna
  • huulirasva
  • kampa
  • ihovoidetta (osoittautui tarpeettomaksi minulle)
  • deodorantti
  • (aurinkovoiteen ostan, kun sille on tarvetta) (ostin, ei ollut juurikaan tarvetta, mutta toisella säällä ehdoton)
  • (hyttysmyrkkyä ostan, jos sille tulee tarvetta) (ei tullut tarvetta)
  • särkylääkkeitä (en onneksi tarvinut)
  • rakko- ja tavallisia laastareita (en onneksi tarvinut)
  • desinfiointilappuja (en onneksi tarvinut)
  • haava- ja hiertymienhoitovoidetta (en onneksi tarvinut)
  • Traumeel-voidetta lihaskipuihin (en onneksi tarvinut)
  • pinsetit
  • pyyhe (isompi ja pienempi) (otin vain ison)
  • Scrubba-pesupussi (ihan turha, "unohdin" sen jo alkumatkasta)
  • korvatulppia (ota paljon mukaan, pehmeitä nukkumiseen tarkoitettuja)
  • nenäliinoja
  • wc-paperia (hyvä olla mukana, mutten tarvinut koko matkalla omaa rullaa)

Eletroniikka

  • vivofit (toimii myös rannekellona)
  • puhelin
  • kuulokkeet
  • Samsung-tabletti
  • laturi puhelimeen ja tablettiin
  • otsalamppu (lähetin kotiin, loppukesästä varmaan tarpeellisempi, kun ei ole niin valoisaa)
  • vara-akku puhelimen lataamiseen (lähetin kotiin, olisi kyllä heti seuraavana päivänä ollut hieman tarvetta, ei pakottavaa)
  • pistorasiaan laitettava jakaja, jolla saa kaksi laitetta latautumaan yhtä aikaa (mikäli pistorasioista on puutetta majoituksissa, ei juurikaan ollut)

Ruokailu

  • lusikka, haarukka, veitsi (lähetin kotiin)
  • pieni Leatherman
  • juomapullo

Muuta

  • Camino-opaskirja
  • pilgrim credencial (ostamme StJPdP:tä)
  • lompakko
  • henkilökortti
  • luottokortti
  • visaelectron
  • hieman käteistä (max 20 euron seteleinä ja kolikkoja kahvikassana) (myös viisikymppiset kelpasivat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ihan hyvin, kortti vähemmän esim baareissa ja pikkukaupoissa)
  • eurooppalainen sairasvakuutuskortti
  • vakuutuskortti
  • kopiot lentolipuista ja passin tietosivusta ja henkilökortista (samat skannattuina ja sähköpostiviesteinä puhelimessa ja tabletilla)  (olivat vain sähköisinä)
  • muovipusseja
  • suljettava varustepussi, johon kerään erilleen kävelyvaatteet (otin 2 pussia, oman kävelyvaatteille ja oman siviilivaatteille, erinomaiset)
  • suuria hakaneuloja (en tarvinut pyykkipoikina, sillä konepesin ja kuivasin vaatteet suurimmaksi osaksi, mutta hyvä olla kuitenkin mukana)
  • 2 remmiä rinkan ympärille (lentomatkoille sitomaan rinkat omat remmit, etteivät ne tartu minnekään ja rikkoudu) (tämän tilalta suojapussi, jonka lähetin kotiin, ostin erillisen kevyemmän sadesuojan rinkalle)
  • muutama nippuside (en tarvinut, mutta hyvä olla mukana)
  • jeesusteippiä (en tarvinut, hyvä olla silti)
  • aurinkolasit (lähetin pois, liian hyvät lasit hukattavaksi + melkein koko matkan satoi)
  • heijastin  (vaatteissani oli tarpeeksi heijastimia)

Nukkuminen

  • makuupussi
  • silkkipussi
  • retkityyny (lähetin pois ja heti seuraavana yönä olisin tarvinut, muotoilin fleecestä tyynyn)
  • lutikkalakana (en onneksi tarvinut)

Listani oli siis lopultakin paljon riisutumpi sen jälkeen, kun olin tehnyt viimeisen pakkaamisen kotona, lähettänyt tavaroita kotiin ja hylännyt rikkimenneitä tavaroita. Sauvat toin kotiin reklamointia varten, ne kulkivat sisareni rinkassa, koska se liikkui paikasta toiseen postiauton mukana. Muutenkin osa minun tavaroistani oli sisareni rinkassa ja hänen pieni vaatepussinsa taas oli minun kyydissäni siltä varalta, ettei hänen rinkkansa olisi tullut ajoissa tai ollenkaan majoitukseen suunnitellusti. Niin ei käynyt kertaakaan. 

Kun lähdin kotoa, rinkkani painoi noin 12-13 kiloa, siinä oli sisarelleni meneviä tavaroita vähän yli kilon verran. Aloittaessamme caminon Ranskasta, punnitsin rinkkani St Jean Pied de Portissa pilgrim-toimistossa ja vaaka näytti 11 kiloa. Säikähdin sitä hieman, sillä mukana ei sillä hetkellä ollut eväitä eikä juomia. Rinkka oli myös hyvin piukkaan pakattu ja korkea. 

Ensimmäisen viikon aikana kannoin rinkkaa suhteellisen helposti, mutta kyllä se painavalta tuntui ja siinä mielessä hankalalta, että kaikki tila oli käytetty, eikä sateiden vuoksi mitään voinut ripustella ulkopuolelle heilumaan. Kun saavuimme Logronoon, lähetin pari kiloa tavaroita pois, mainitsin tuossa yläpuolella olevassa listassa mitkä lähtivät kotimatkalle. Paketin lähettäminen kävi melko helposti, mutta kallista se oli, 48 euroa mikäli oikein muistan. Muutama arvokkaampi tavara paketissa teki lähettämisestä viisaampaa kuin tavaroista luopumisen. 

Kevennetty rinkka tuntui oikein mukavalta, samaan aikaa sisareni luopui oman rinkkansa kantamisesta ja siirtyi Correosin asiakkaaksi. Moni muukin firma tarjoaa samaa palvelua, mutta ainakin paikallinen Itella oli mitä joustavin ja edullinen toimitsija. 

Varusteluettelo on tietysti hyvin henkilökohtainen asia, on yksilöllistä kuinka paljon kukin tuntee tarvitsevansa varusteita, esim vaatteita ja kosmetiikkaa. Minä pyöritin hyvin pientä määrää vaatteita, pesin niitä välillä koneellisesti, välillä käsin vaate, pari kerrallaan riippuen kuivausmahdollisuudesta. Albergueitten pesukoneissa oli nopeita ohjelmia, kuivauslaitteet olivat teholtaan vaihtelevia, mutta useimmissa oli jonkunlainen hellävaraisohjelma, joten teknisiä urheiluvaatteitakin uskalsi niissä kuivata, eivätkä ne sulaneet olemattomiin. Pyykinpesu ja -kuivaus maksoi 2-5 euroa/koneellinen. Konepesuaine kuului hintaan. Pesimme sisareni kanssa yhteiskoneellisia, joten kustannuksetkin puolittuivat.
Tyypillinen alberguen pesuhuone. No ei vaiskaan.

Koska säät olivat melko viileät, tarvitsin lämpimiä vaatteita, mitä taas kesämmällä ei tarvitse niin paljon. Sadevarusteeni olivat erinomaisia, mutta kotiinjättämäni punaiset säärystimet olisivat olleet kyllä kullanarvoiset. Monesti kuraa oli paljon, vaikkei olisikaan satanut. Tällöin säärystimet olisivat olleet sadehousuja kivemmat käyttää. Onneksi sadehousuni eivät olleet ainakaan näillä lämpötiloilla hiostavat. 

Takkini toimi loistavasti. Se hikoontui kyllä sisäpuolelta melkoisesti, eikä aina tuoksunut kovin hyvältä, sillä sitä en voinut enkä halunnut matkan aikana pestä, kun en tiennyt kuinka pintakäsittely siitä kärsisi. Tekniset paidat olivat hyviä, samoin housut. Loppuvaiheessa käytin capreja tyttöhameen kanssa. 

Paljon vauhkoamani macabi skirt jäi kokonaan käyttämättä. Mietin sen myymistä Camino Forumin kautta, jos ostaja löytyy. Se oli alun alkaenkin vähän liian suuri minulle ja tyttöhameeni oli mukava käyttää hyvien taskujensakin vuoksi. Paidoista käytin enemmän pitkähihaista, sen hihat sai hyvin käärittyä, mikäli oli mukamas sateetonta ja aurinkoista. 

Kenkäni toimivat todella hyvin, kertaakaan en kastellut jalkojani. Iltaisin pidin Fivefingersejä, jos oli kuivaa ja menimme ulos. Muulloin laitoin silloinkin Meindlit. Crocsit olivat melkein turhat, emme olleet lopulta paljonkaan albergueissa ja muovikengät tuntuivat todella huterilta vaelluskenkien jälkeen. 

Sukkina käytin ensimmäiset kaksi viikkoa Falken villasukkia, kunnes ne kuluivat puhki. Ostin jotkut muut sukat, jotka ovat todella rumat, mutta toimivat ihan hyvin. Ne olivat tosin aika hitaat kuivumaan. Välillä käytin pikkuisen rikkiolleita Falkeja ohuiden Coolmax-sukkien kanssa, jos toiset sukat olivat jääneet pesun jälkeen kosteiksi. Yksi sukka toimi minulla kahta sukkakerrosta paremmin ja ehdottomasti vannon merinovillan nimeen. En käyttänyt mitään jalkarasvoja ja jalkani pysyivät koko matkan oikein hyvässä kunnossa. 

Rinkkani oli myöskin hyvä, tosin siinä alkoi olla päivittäin melkoista nitinää, kun se lämpeni selässäni. Ensimmäiset 5-8 km se oli hiljaa, sitten alkoi natina ja kitinä. Koitin säätää hihnoja ja kiinnikkeitä, mutta ongelma oli ja pysyi. Ei se nyt varsinainen ongelma ollut, mutta pieni ärsyke. 

Sauvoille tosiaan kävi surkeasti, kerron siitä sitten lisää, kun reklamointi on tehty ja tiedän, miten siinä käy. Pärjäsin ihan hyvin ilman sauvoja, vaikka ensin tuntui, ettei se olisi edes mahdollista. Tuntui jopa vähän vapaalta, kun sauvat kokonaan jäivät pois. EDIT: Tässä postauksessa kerron miten sauvojen kanssa kävi.

Lääkintäpakkaukseni tuli siis kotiin aivan käyttämättömänä, samoin muuta korjaus- ja apuvälinettä. Ilmankaan ei tietenkään pidä olla liikkeellä. Mikä hetki vain voi olla se, jolloin niitä tarvitaan. Jollei itse tarvitsekaan, voi joku toinen tarvita.

Kosmetiikkapussini hoikistui matkan aikana entisestään. Jostain syystä en tarvinut mitään ihovoiteita, en tosin muutenkaan ole varsinainen kosmetiikan innokas käyttäjä. Iho pysyi paljosta suihkussakäymisestä huolimatta oikein hyvänä. Saippuapala, deodorantti, hammasharja- ja tahna, huulirasva ja kampa, siinä olivat ne joita oikeasti käytin. Kun olimme hostelleissa, käytin niissä olleita shampooliuskoja.

Makuupussi ja silkkinen pussi jäivät melko vähälle käytölle, samoin mikrokuituinen retkipyyhe, sillä olimme suurimman osan öistä hostelleissa, tai muissa majoituksissa, joissa omia vuodevaatteita ei tarvittu.

tiistai 8. maaliskuuta 2016

Paljonko painaa 10 kiloa?


Pakkaaminen on minulle todella vastenmielistä täysin riippumatta siitä, millaiselle matkalle olen lähdössä. Niin nytkin, olisi paljon kivempaa, että tavarat omia aikojaan loikkisivat rinkkaani ja soljet napsahtaisivat kiinni ja minun tarvitsisi vain ottaa ja lähteä. Niin ei kuitenkaan käy, vaikka odottaisin lähtöä edeltävään iltaan. Olen kyllä odotellut aika pitkään.

Eilen tein rinkan ensimmäisen koepakkaamisen. Rinkka on ollut jo yli kuukauden Reippaan entisessä huoneessa odottamassa sisältöä. Eilen ryhdistäydyin sen verran, että etsin kaapeistani kaikki liikuntavaatteet. Muutama pariton sukka tuli esiin ja sain kasattua melkoisen röykkiön vaatteita, jotka voisin ottaa mukaan. Otin mukaani vierashuoneeseen niin henkilö- kuin keittiövaa'ankin, sillä nyt olisi grammasta kiinni, niin tarkkaa tämä on!


Valikoin ensin paitoja. Ostin viime syksynä Berliinin tuliterästä Decathlonista kauniin merinovillaisen pitkähihaisen paidan, samoin ohuita lyhythihaisia paitoja muutamalla eurolla. Punnitsin niitä käsissäni ja oikeasti vaa'allakin ja valikoin näteimmän väriset ja kevyimmät. Tällä erää olen valinnut mukaan otettavaksi kaksi pitkähihaista ja kaksi lyhythihaista paitaa. Housuiksi valitsin myös Decathlonista ostamani caprimittaiset juoksutrikoot ja suoralahkeiset ulkoiluhousut viileitä päiviä varten. Kelpuutin kasaan myös tykit, eli pitkät kalsarit, vaikka toivon, ettei joutuisi niitä käyttämään, sillä en kotimaassakaan käytä niitä kuin vasta pakkasilla. Tosin tuuli ja sade voivat olla suurempi syy käyttää niitä kuin ilman lämpötila. Hameiksi tulee mukaan tietysti paljonpuhuttu Macabi Skirt, jonka rikkinäisen säätönauhan ehjä korvaaja on matkalla, saattaa tulla jo tänään. Otin myös toisen hameen, vanhan lyhyen kesähameeni, jota sanon tyttöhameeksi, koska se on lapsellinen ikääni ajatellen. Alusvaatteita otin kolme käyttökertaa ja sukkia kolmet. 

Siviilivaatteiksi iltoja varten otan mukaan mustat pellavahousut, jotka mainitsin jo viime postauksessa. Iltapaidaksi valitsin rimpsuisen pitkän paidan, jonka voi kuivata rytistettynä, eikä haittaa vaikka sen ryttää rinkkaan miten sattuu. Myös hameitani voin käyttää iltaisin. Yövaatteiksi otan mustat trikoot ja jonkun pitkähelmaisen paidan, niitä voi käyttää myös hameen ja fleecen kanssa majoituksissa iltaisin. Olen ymmärtänyt, että muoti ja koreat vaatteet eivät ole caminolla kovin korkeassa kurssissa. Ei sillä, että minua haittaisi, vaikka jollakulla olisi peräkärryllinen kauniita vaatteita mukana. Minulla ei tule olemaan, eihän minulla edes ole peräkärryllistä kauniita vaatteita.

Päällysvaatteiksi mukaan lähtee vettäpitävä punainen takkini, jossa on sopivasti taskuja ja vetoketjut kainaloissa tuulettamista varten. Siinä on myös lipallinen huppu, joten sateella saan kasvoni suojaan. Jo mainittujen pitkälahkeisten housujen päälle voi vetää kevyet sadehousut, jotka ostin kympillä Tallinnan jostain urheilukaupasta. Ne ovat melko reippaan kokoiset ja leveälahkeiset, joten uskon, että ne saa puettua ja riisuttua ilman, että kenkiä täytyy riisua välissä. Pitää vielä kokeilla sekin asia. Otan mukaan molemmat SealSkinz-hanskani, joista toiset sisareni voi halutessaan ottaa. Minulla on myös kahdet SealSkinz-sukat erimittaisin varsin, nekin tulevat mukaan pitämään jalkojamme kuivina. Säärystimien kanssa vielä arvon, samoin kenkiin tulevien irtonastoitusten. 

Elektroniikkaosastoa tulee olemaan iPad, joka sivumennen sanoen painaa suojakuoren kanssa 807 g ja puhelin, sekä laturit kumpaankin. Pieni varavirtapulikka, jonka varsinaista nimeä en tiedä, lähtee mukaan myös, mikäli painojen puolesta mahtuu. Sen voi ladata majoituksissa ja siitä saa noin puhelimellisen virtaa, mikäli sähköä ei muuten ole saatavissa. Erillistä kameraa en ota mukaan, meinaan pärjätä puhelimen ja tabletin kameroilla. Puhelinta varten otan jonkun tukevan pienen muovipussin sadepäiviä varten, ettei puhelin saa kosteutta. 

Kosmetiikkaosasto on hyvin maltillinen. Pieneen pussiin mahtui saippuapala, hammasharja ja -tahna, kampa, deodorantti, rasvatuubi ja huulirasva. Toiseen pieneen pussiin pakkasin tavallisia laastareita, desinfiointilappuja, hiertymien hoitoon voidetta ja rakkolaastareita. Vielä on otetettava jotain särkylääkkeitä. Nenäliinoja ja wc-paperia tulee mukaan myös. Aurinkorasvaa ja hyttyskarkoketta ostan matkan varrelta, kun niille tulee käyttöä.

Ruokailuun liittyviä välineitä otan hyvin vähän, setin jossa on lenkillä kiinni toisissaan lusikka, haarukka ja veitsi, pieni Leatherman ja juomapullo. Kevyt kokoontaittuva istuinalusta on monikäyttöinen, sille voi kerätä eväänsä, tai laittaa tauolla repun alle, jos maasto on kostea. Muutamia kevyitä muovipusseja sulloin rinkan sivutaskun nurkkaan roskapusseiksi, tai muuhun väliaikaiseen suojaamiseen tai kantamiseen.

Rinkan alaosan erilliseen osastoon tein majoitusvaraston. Sen osan saa kyllä yhdistettyä rinkan suurempaan osaan avaamalla niitä yhdistävä vetoketju, mutta arvelen erillisten lokeroitten olevan hyvä tapa pitää yllä järjestystä tavaroitten kanssa. Alaosan lokeroon laitoin makuupussin, silkkipussin, lutikkalakanan, rinkan sadesuojan ja sadehousuni. Mietin vielä ottaisinko retkityynyn mukaan, se ei veisi paljon tilaa. 

Lentomatkojen ajaksi kävelysauvat täytyy laittaa rinkkaan, onneksi ne taittuvat hyvin pieneen tilaan. Ensimmäiselle lennolle minulle tulee mukaan kahdet sauvat, sillä vien toiset sisarelleni, mutta reppuni kevenee niiltä osin, kunhan saan tuliaiseni toimitettua. Samoin toinen lutikkalakana vaihtaa reppua, kun pääsen Englantiin.


Kirjallisuutta tulee mukaan vain aiemmin esittelemäni opaskirja, jolle valitsen myös sopivan muovipussin suojaamaan sitä. Lompakkooni tulee luottokortti, visa-electron, vähän käteistä ja henkilökortti. Upouusi henkilökorttini kelpaa onneksi kaikissa neljässä maassa, joihin reissullani olen menossa, joten kosteudella arempaa passiani en ota mukaan lainkaan. Passin kuvakin on niin kamala, mutta niin on kyllä henkilökortissakin. Siihen täytyy varmasti käydä joku erillinen valokuvauskurssi, kuinka ottaa mahdollisimman epäedullinen kuva ihmisestä. Pilgrim credencialit suojakuorineen ostamme vasta St Jean Pied de Portista. Niihin keräämme leimoja matkanvarren majoituksista ja kahviloista. Alkumatkasta riittää yksi leima päivässä, viimeisillä satasilla tarvitaan kaksi leimaa päivässä todistamaan, että olemme kävelleet matkan.

Nyt ne ovat niin puhtaat, että niistä vois vaikka syödä. Vitsivitsi
Jalkineiksi päätin lopulta ottaa tosiaan Meindleitten lisäksi Fivefingersit ja Crocsit. Talven takaterassilla kylmähoidossa olleet rakkaat tonttikenkäni pääsivät tänään lämpimään kylpyyn ja varvastossut täytyi etsiä. Meindleitten mehiläisvahakäsittely on tänään ohjelmassa. Mehiläisvaha muuten tuoksuu niin miellyttävälle, että sitä tekisi mieli sipaista leivän päälle, mutta aion vastustaa kiusausta, voisi olla ruoansulatuskanaville aika livakkaa ainetta. 

Ajolasini on parhaat aurinkolasini ikinä
Pieniä vaatejuttuja ovat vielä hattuni, jota edelleen arvon, onko se ihan typerä vai ihan hauska, suuri ohut huivini ja trikoinen putkikauluri, HAD. Iltakäyttöön on yhdet ohuet sukat ja yhdet paksummat. Pyyhkeeksi valitsin Decathlonin mikrokuitupyyhkeen, joka painaa vähemmän kuin mikään puuvillapyyhe ja kuivuu nopeasti. Se täytyy nimikoida, sillä samanlaisia on varmasti monessa paikassa kuivumassa useitakin. Suuria hakaneuloja pyykkien ripustamista varten vielä tarvitsen.


Asettelin melkein kaikki yllämainitut inkkeet reppuuni, eikä se tullut täyteen. Toiset sauvat ovat varastossa käytön jälkeen, ne täytyy muistaa hakea sisälle ja taitella mukaan toista pakkauskertaa varten. Minua jännitti laittaa reppu vaa'alle, pelkäsin sen olevan yli kymmenkiloinen. Mutta mitä vielä, reppu painoi vain 7.5 kg. Nyt siinä olivat kaikki kävelyvaatteeni, joista yksi vaatekerta tulee olemaan tietysti aina päälläni, sekä noin kilon verran sisareni käyttöön tulevia tavaroita. Kyllähän se reppu painavalta selässäni tuntui, muttei pelottavan painavalta. Olen lukenut Camino Foorumilta miten painavia rinkkoja jotkut kuljettavat ja siellä ollaan yleisesti sitä mieltä, että kaikki yli kymmenen kilon on sekä liikaa, että turhia tavaroita. 

Liitän tämän postauksen loppuun vielä varsinaisen varustelistan itselleni muistilistaksi ja ehkäpä avuksi muillekin caminolle lähteville. Tarkennan listaa vielä pakkaamisen edistyessä. Lisäkset ja muutokset sinisellä.

Camino-varustelista 

Kävelyvaatteet

  • pitkä- ja suoralahkeiset kävelyhousut
  • caprimittaiset juoksutrikoot
  • merinovillainen pitkähihainen paita
  • ohut pitkähihainen kävelypaita
  • Macabi Skirt
  • lyhyt tyttöhame
  • 2 ohutta t-paitaa (teknistä kangasta nekin)
  • 3 settiä alusvaatteita
  • 3 kävelysukat, joista yhdet on merinovillaiset
  • SealSkinz-sukat (vettäpitävät)
  • ohuet pitkät välihousut
  • vedenpitävä vaellustakki
  • sadehousut
  • SealSkinz-hanskat (vettäpitävät)
  • säärystimet
  • ohuet hanskat
  • HAD-kauluri
  • hattu/pipo

Kantamiseen

  • 50+10 litrainen naistenmallinen Deuter-rinkka
  • pieni kevytreppu (iltakäyttöön ja lentomatkojen käsimatkatavaroita varten)

Jalkineet ja muuta

  • Meindl-vaelluskengät
  • Fivefingerit
  • Crocsit
  • kävelysauvat
  • istuinalusta

Siviilivaatteet

  • väljät pellavahousut joustavalla trikoovyötäröllä
  • pitkähihainen trikoopaita yöpaitana
  • rimpsuinen pitkä paita iltakäyttöön
  • fleecehuppari
  • uimapuku
  • pitkät trikoot ilta- ja yökäyttöön
  • 2 sukat, ohuet ja paksummat
  • suurikokoinen huivi

Hygienia- ja lääkevarasto

  • pala Oliva-saippuaa (hiuksille, iholle ja vaatteille)
  • hammasharja ja -tahna
  • huulirasva
  • kampa
  • ihovoidetta
  • deodorantti
  • (aurinkovoiteen ostan, kun sille on tarvetta)
  • (hyttysmyrkkyä ostan, jos sille tulee tarvetta)
  • särkylääkkeitä 
  • rakko- ja tavallisia laastareita
  • desinfiointilappuja
  • haava- ja hiertymienhoitovoidetta
  • Traumeel-voidetta lihaskipuihin
  • pinsetit
  • pyyhe (isompi ja pienempi)
  • Scrubba-pesupussi
  • korvatulppia
  • nenäliinoja
  • wc-paperia

Eletroniikka

  • vivofit (toimii myös rannekellona)
  • puhelin
  • kuulokkeet
  • Samsung-tabletti
  • laturi puhelimeen ja tablettiin
  • otsalamppu
  • vara-akku puhelimen lataamiseen
  • pistorasiaan laitettava jakaja, jolla saa kaksi laitetta latautumaan yhtä aikaa (mikäli pistorasioista on puutetta majoituksissa)

Ruokailu

  • lusikka, haarukka, veitsi
  • pieni Leatherman
  • juomapullo

Muuta

  • Camino-opaskirja
  • pilgrim credencial (ostamme StJPdP:tä)
  • lompakko
  • henkilökortti
  • luottokortti
  • visaelectron
  • hieman käteistä (max 20 euron seteleinä)
  • eurooppalainen sairasvakuutuskortti
  • vakuutuskortti
  • kopiot lentolipuista ja passin tietosivusta ja henkilökortista (samat skannattuina ja sähköpostiviesteinä puhelimessa ja tabletilla)
  • muovipusseja
  • suljettava varustepussi, johon kerään erilleen kävelyvaatteet
  • suuria hakaneuloja
  • 2 remmiä rinkan ympärille (lentomatkoille sitomaan rinkat omat remmit, etteivät ne tartu minnekään ja rikkoudu)
  • muutama nippuside
  • jeesusteippiä
  • aurinkolasit
  • heijastin

Nukkuminen

  • makuupussi
  • silkkipussi
  • retkityyny
  • lutikkalakana

EDIT 9.5.2016 caminon jälkeen: Vilkaise myös myöhempää postausta, jossa kommentoin tätä ennen matkalle lähtemistä tekemääni varusteluetteloa.


Pakkaamisen ohessa on mukava kuunnella myös kävelykäyttöön kelpaavaa kappaletta Why Don't We Just Dance, se esittää yksi countrymusiikin lukemattomista sievistä pojista, Josh Turner. Hän täyttää tänä vuonna 34 vuotta, joten selkeästi hän on vielä poika minun näkövinkkelistäni. Ja sievä aivan varmasti.