Nyt kun camino on takana, on hyvä vilkaista millaisin varustein olin lähtevinäni, lähdin ja palasin. Mitä tarvitsin ja mitä en. Teen sen nyt, kun vielä oikeasti muistan mitä minulla oli mukana ja mikä oli turhaa.
Merkitsen tähän ennen lähtöäni tekemääni luetteloon yliviivalla ne, joita en sitten loppujen lopuksi ottanutkaan mukaan. Kommentoin muutenkin tarpeellisuutta, määriä yms.
Camino-varustelista 2016
Kävelyvaatteet
- pitkä- ja suoralahkeiset kävelyhousut
- caprimittaiset juoksutrikoot
merinovillainen pitkähihainen paita- ohut pitkähihainen kävelypaita
- Macabi Skirt (oli niin vähän hamekelejä, että käytin vain tyttöhametta)
- lyhyt tyttöhame
- 2 ohutta t-paitaa (teknistä kangasta nekin) (otin vain yhden)
- 3 settiä alusvaatteita
- 3 kävelysukat, joista yhdet on merinovillaiset (otin kahdet, tekokuituisia en käyttänyt ollenkaan)
- SealSkinz-sukat (vettäpitävät) (kenkäni pitivät vettä, lähetin sukat kotiin)
ohuet pitkät välihousut- vedenpitävä vaellustakki
- sadehousut
- SealSkinz-hanskat (vettäpitävät)
säärystimetOLISI KANNATTANUT OTTAA!!- ohuet hanskat
- HAD-kauluri (ei tullut käytettyä)
- hattu/pipo (hatun lähetin pois, aurinkoisemmalla säällä olisi ollut tarpeen)
Kantamiseen
- 50+10 litrainen naistenmallinen Deuter-rinkka
- pieni kevytreppu (iltakäyttöön ja lentomatkojen käsimatkatavaroita varten)
Jalkineet ja muuta
- Meindl-vaelluskengät
- Fivefingersit
- Crocsit (vähän turhat, johtuen hostellimajoituksista ja Fivefingerseistä)
- kävelysauvat (menivät hajalle, jatkoin 500 km ilman)
- istuinalusta (melkein turha, oli niin märkää, ettei ulkona tullut istuttua)
Siviilivaatteet
- väljät pellavahousut joustavalla trikoovyötäröllä (hajosivat, heitin roskiin)
- pitkähihainen trikoopaita yöpaitana (käytin myös iltaisin vaihtelevasti pyykkitilanteesta riippuen)
- rimpsuinen pitkä paita iltakäyttöön
- toinen siviilipaita (jäi vähän vahingossa mukaan, yksi olisi riittänyt)
- fleecehuppari (vetoketjullinen, huputon olisi ollut käytännöllisempi)
- uimapuku (eipä ollut uimakelejä/paikkoja, vaikkei vedestä puutetta ollutkaan)
- pitkät trikoot ilta- ja yökäyttöön (tosi hyvät ja tarpeelliset)
- 2 sukat, ohuet ja paksummat (oli lopulta kolmet, yhdet liikaa)
- suurikokoinen huivi IHAN PARAS!
- villasäärystimet (viime tipassa valmistuneet, ehdottoman hyvät)
Hygienia- ja lääkevarasto
- pala Oliva-saippuaa kolmeen osaa sahattuna (hiuksille, iholle ja vaatteille) (kolmasosa saippuasta riitti)
- hammasharja ja -tahna
- huulirasva
- kampa
- ihovoidetta (osoittautui tarpeettomaksi minulle)
- deodorantti
- (aurinkovoiteen ostan, kun sille on tarvetta) (ostin, ei ollut juurikaan tarvetta, mutta toisella säällä ehdoton)
- (hyttysmyrkkyä ostan, jos sille tulee tarvetta) (ei tullut tarvetta)
- särkylääkkeitä (en onneksi tarvinut)
- rakko- ja tavallisia laastareita (en onneksi tarvinut)
- desinfiointilappuja (en onneksi tarvinut)
- haava- ja hiertymienhoitovoidetta (en onneksi tarvinut)
- Traumeel-voidetta lihaskipuihin (en onneksi tarvinut)
- pinsetit
- pyyhe (isompi
ja pienempi) (otin vain ison) - Scrubba-pesupussi (ihan turha, "unohdin" sen jo alkumatkasta)
- korvatulppia (ota paljon mukaan, pehmeitä nukkumiseen tarkoitettuja)
- nenäliinoja
- wc-paperia (hyvä olla mukana, mutten tarvinut koko matkalla omaa rullaa)
Eletroniikka
- vivofit (toimii myös rannekellona)
- puhelin
- kuulokkeet
- Samsung-tabletti
- laturi puhelimeen ja tablettiin
- otsalamppu (lähetin kotiin, loppukesästä varmaan tarpeellisempi, kun ei ole niin valoisaa)
- vara-akku puhelimen lataamiseen (lähetin kotiin, olisi kyllä heti seuraavana päivänä ollut hieman tarvetta, ei pakottavaa)
- pistorasiaan laitettava jakaja, jolla saa kaksi laitetta latautumaan yhtä aikaa (mikäli pistorasioista on puutetta majoituksissa, ei juurikaan ollut)
Ruokailu
- lusikka, haarukka, veitsi (lähetin kotiin)
- pieni Leatherman
- juomapullo
Muuta
- Camino-opaskirja
- pilgrim credencial (ostamme StJPdP:tä)
- lompakko
- henkilökortti
- luottokortti
- visaelectron
- hieman käteistä (max 20 euron seteleinä ja kolikkoja kahvikassana) (myös viisikymppiset kelpasivat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ihan hyvin, kortti vähemmän esim baareissa ja pikkukaupoissa)
- eurooppalainen sairasvakuutuskortti
- vakuutuskortti
- kopiot lentolipuista ja passin tietosivusta ja henkilökortista (samat skannattuina ja sähköpostiviesteinä puhelimessa ja tabletilla) (olivat vain sähköisinä)
- muovipusseja
- suljettava varustepussi, johon kerään erilleen kävelyvaatteet (otin 2 pussia, oman kävelyvaatteille ja oman siviilivaatteille, erinomaiset)
- suuria hakaneuloja (en tarvinut pyykkipoikina, sillä konepesin ja kuivasin vaatteet suurimmaksi osaksi, mutta hyvä olla kuitenkin mukana)
2 remmiä rinkan ympärille (lentomatkoille sitomaan rinkat omat remmit, etteivät ne tartu minnekään ja rikkoudu)(tämän tilalta suojapussi, jonka lähetin kotiin, ostin erillisen kevyemmän sadesuojan rinkalle)- muutama nippuside (en tarvinut, mutta hyvä olla mukana)
- jeesusteippiä (en tarvinut, hyvä olla silti)
- aurinkolasit (lähetin pois, liian hyvät lasit hukattavaksi + melkein koko matkan satoi)
heijastin(vaatteissani oli tarpeeksi heijastimia)
Nukkuminen
- makuupussi
- silkkipussi
- retkityyny (lähetin pois ja heti seuraavana yönä olisin tarvinut, muotoilin fleecestä tyynyn)
- lutikkalakana (en onneksi tarvinut)
Listani oli siis lopultakin paljon riisutumpi sen jälkeen, kun olin tehnyt viimeisen pakkaamisen kotona, lähettänyt tavaroita kotiin ja hylännyt rikkimenneitä tavaroita. Sauvat toin kotiin reklamointia varten, ne kulkivat sisareni rinkassa, koska se liikkui paikasta toiseen postiauton mukana. Muutenkin osa minun tavaroistani oli sisareni rinkassa ja hänen pieni vaatepussinsa taas oli minun kyydissäni siltä varalta, ettei hänen rinkkansa olisi tullut ajoissa tai ollenkaan majoitukseen suunnitellusti. Niin ei käynyt kertaakaan.
Kun lähdin kotoa, rinkkani painoi noin 12-13 kiloa, siinä oli sisarelleni meneviä tavaroita vähän yli kilon verran. Aloittaessamme caminon Ranskasta, punnitsin rinkkani St Jean Pied de Portissa pilgrim-toimistossa ja vaaka näytti 11 kiloa. Säikähdin sitä hieman, sillä mukana ei sillä hetkellä ollut eväitä eikä juomia. Rinkka oli myös hyvin piukkaan pakattu ja korkea.
Ensimmäisen viikon aikana kannoin rinkkaa suhteellisen helposti, mutta kyllä se painavalta tuntui ja siinä mielessä hankalalta, että kaikki tila oli käytetty, eikä sateiden vuoksi mitään voinut ripustella ulkopuolelle heilumaan. Kun saavuimme Logronoon, lähetin pari kiloa tavaroita pois, mainitsin tuossa yläpuolella olevassa listassa mitkä lähtivät kotimatkalle. Paketin lähettäminen kävi melko helposti, mutta kallista se oli, 48 euroa mikäli oikein muistan. Muutama arvokkaampi tavara paketissa teki lähettämisestä viisaampaa kuin tavaroista luopumisen.
Kevennetty rinkka tuntui oikein mukavalta, samaan aikaa sisareni luopui oman rinkkansa kantamisesta ja siirtyi Correosin asiakkaaksi. Moni muukin firma tarjoaa samaa palvelua, mutta ainakin paikallinen Itella oli mitä joustavin ja edullinen toimitsija.
Varusteluettelo on tietysti hyvin henkilökohtainen asia, on yksilöllistä kuinka paljon kukin tuntee tarvitsevansa varusteita, esim vaatteita ja kosmetiikkaa. Minä pyöritin hyvin pientä määrää vaatteita, pesin niitä välillä koneellisesti, välillä käsin vaate, pari kerrallaan riippuen kuivausmahdollisuudesta. Albergueitten pesukoneissa oli nopeita ohjelmia, kuivauslaitteet olivat teholtaan vaihtelevia, mutta useimmissa oli jonkunlainen hellävaraisohjelma, joten teknisiä urheiluvaatteitakin uskalsi niissä kuivata, eivätkä ne sulaneet olemattomiin. Pyykinpesu ja -kuivaus maksoi 2-5 euroa/koneellinen. Konepesuaine kuului hintaan. Pesimme sisareni kanssa yhteiskoneellisia, joten kustannuksetkin puolittuivat.
Koska säät olivat melko viileät, tarvitsin lämpimiä vaatteita, mitä taas kesämmällä ei tarvitse niin paljon. Sadevarusteeni olivat erinomaisia, mutta kotiinjättämäni punaiset säärystimet olisivat olleet kyllä kullanarvoiset. Monesti kuraa oli paljon, vaikkei olisikaan satanut. Tällöin säärystimet olisivat olleet sadehousuja kivemmat käyttää. Onneksi sadehousuni eivät olleet ainakaan näillä lämpötiloilla hiostavat.
![]() |
| Tyypillinen alberguen pesuhuone. No ei vaiskaan. |
Koska säät olivat melko viileät, tarvitsin lämpimiä vaatteita, mitä taas kesämmällä ei tarvitse niin paljon. Sadevarusteeni olivat erinomaisia, mutta kotiinjättämäni punaiset säärystimet olisivat olleet kyllä kullanarvoiset. Monesti kuraa oli paljon, vaikkei olisikaan satanut. Tällöin säärystimet olisivat olleet sadehousuja kivemmat käyttää. Onneksi sadehousuni eivät olleet ainakaan näillä lämpötiloilla hiostavat.
Takkini toimi loistavasti. Se hikoontui kyllä sisäpuolelta melkoisesti, eikä aina tuoksunut kovin hyvältä, sillä sitä en voinut enkä halunnut matkan aikana pestä, kun en tiennyt kuinka pintakäsittely siitä kärsisi. Tekniset paidat olivat hyviä, samoin housut. Loppuvaiheessa käytin capreja tyttöhameen kanssa.
Paljon vauhkoamani macabi skirt jäi kokonaan käyttämättä. Mietin sen myymistä Camino Forumin kautta, jos ostaja löytyy. Se oli alun alkaenkin vähän liian suuri minulle ja tyttöhameeni oli mukava käyttää hyvien taskujensakin vuoksi. Paidoista käytin enemmän pitkähihaista, sen hihat sai hyvin käärittyä, mikäli oli mukamas sateetonta ja aurinkoista.
Kenkäni toimivat todella hyvin, kertaakaan en kastellut jalkojani. Iltaisin pidin Fivefingersejä, jos oli kuivaa ja menimme ulos. Muulloin laitoin silloinkin Meindlit. Crocsit olivat melkein turhat, emme olleet lopulta paljonkaan albergueissa ja muovikengät tuntuivat todella huterilta vaelluskenkien jälkeen.
Sukkina käytin ensimmäiset kaksi viikkoa Falken villasukkia, kunnes ne kuluivat puhki. Ostin jotkut muut sukat, jotka ovat todella rumat, mutta toimivat ihan hyvin. Ne olivat tosin aika hitaat kuivumaan. Välillä käytin pikkuisen rikkiolleita Falkeja ohuiden Coolmax-sukkien kanssa, jos toiset sukat olivat jääneet pesun jälkeen kosteiksi. Yksi sukka toimi minulla kahta sukkakerrosta paremmin ja ehdottomasti vannon merinovillan nimeen. En käyttänyt mitään jalkarasvoja ja jalkani pysyivät koko matkan oikein hyvässä kunnossa.
Rinkkani oli myöskin hyvä, tosin siinä alkoi olla päivittäin melkoista nitinää, kun se lämpeni selässäni. Ensimmäiset 5-8 km se oli hiljaa, sitten alkoi natina ja kitinä. Koitin säätää hihnoja ja kiinnikkeitä, mutta ongelma oli ja pysyi. Ei se nyt varsinainen ongelma ollut, mutta pieni ärsyke.
Sauvoille tosiaan kävi surkeasti, kerron siitä sitten lisää, kun reklamointi on tehty ja tiedän, miten siinä käy. Pärjäsin ihan hyvin ilman sauvoja, vaikka ensin tuntui, ettei se olisi edes mahdollista. Tuntui jopa vähän vapaalta, kun sauvat kokonaan jäivät pois. EDIT: Tässä postauksessa kerron miten sauvojen kanssa kävi.
Lääkintäpakkaukseni tuli siis kotiin aivan käyttämättömänä, samoin muuta korjaus- ja apuvälinettä. Ilmankaan ei tietenkään pidä olla liikkeellä. Mikä hetki vain voi olla se, jolloin niitä tarvitaan. Jollei itse tarvitsekaan, voi joku toinen tarvita.
Kosmetiikkapussini hoikistui matkan aikana entisestään. Jostain syystä en tarvinut mitään ihovoiteita, en tosin muutenkaan ole varsinainen kosmetiikan innokas käyttäjä. Iho pysyi paljosta suihkussakäymisestä huolimatta oikein hyvänä. Saippuapala, deodorantti, hammasharja- ja tahna, huulirasva ja kampa, siinä olivat ne joita oikeasti käytin. Kun olimme hostelleissa, käytin niissä olleita shampooliuskoja.
Makuupussi ja silkkinen pussi jäivät melko vähälle käytölle, samoin mikrokuituinen retkipyyhe, sillä olimme suurimman osan öistä hostelleissa, tai muissa majoituksissa, joissa omia vuodevaatteita ei tarvittu.
Lääkintäpakkaukseni tuli siis kotiin aivan käyttämättömänä, samoin muuta korjaus- ja apuvälinettä. Ilmankaan ei tietenkään pidä olla liikkeellä. Mikä hetki vain voi olla se, jolloin niitä tarvitaan. Jollei itse tarvitsekaan, voi joku toinen tarvita.
Kosmetiikkapussini hoikistui matkan aikana entisestään. Jostain syystä en tarvinut mitään ihovoiteita, en tosin muutenkaan ole varsinainen kosmetiikan innokas käyttäjä. Iho pysyi paljosta suihkussakäymisestä huolimatta oikein hyvänä. Saippuapala, deodorantti, hammasharja- ja tahna, huulirasva ja kampa, siinä olivat ne joita oikeasti käytin. Kun olimme hostelleissa, käytin niissä olleita shampooliuskoja.
Makuupussi ja silkkinen pussi jäivät melko vähälle käytölle, samoin mikrokuituinen retkipyyhe, sillä olimme suurimman osan öistä hostelleissa, tai muissa majoituksissa, joissa omia vuodevaatteita ei tarvittu.








